Årets nobelpriser

Fredrprisen er tøff den, men det kuleste i år er og bli at det Norske ekteparet Moser fikk prisen for medisin og fysiologi.
Som molekylærbiolog syntes jeg dette er dritkult – tenk, noen i lille Norge får den gjeveste prisen innefor forskning. Dette er motiverende for oss studenter.  
Les mer om hva de gjør og hvorfor de fikk nobelprisen her:
http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/medicine/laureates/2014/
VG og dagbladet er forresten veldig flinke til å snakke om slike ting uten egentlig å gi en god forkaring på selve forskningen – så jeg anbefaller å lese om det selv. Spennende greier!

Årets nobelpris i Kjemi gitt til tre forskere  “for the development of super-resolved fluorescence microscopy”.  Og dette er ganske morsomt fordi jeg i morgen starter med mitt første og eneste kurs her i Tyskland som heter: “avansert fluoresencemikroskop” – jeg skal nå altså ha et 6 ukers intensivkurs basert på hva disse fikk nobelprisen for. Morsomme greier.
http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/chemistry/laureates/2014/press.html

Jeg tror forresten dette kurset blir veldig bra. Vi er få studenter som tar kurset og får visstnok kjempegod oppfølging og kommer til å lære masse. Jeg har møtt studentene som skal ta kurset en gang før; Forrige mandag hadde vi en “intro”-dag med obligatorisk oppmøtet.  Foreleseren ønsker veldkommen på Tysk. Sier litt mer på tysk før hun snur seg mot meg og sier “Dette kurset kommer til å gå på Engelsk siden vi har en Norsk utvekslingsstudent. Veldkommen Vilde”.  Det er jo egentlig utrolig koselig og bra at de gidder å ta hele kurset på engelsk pga meg, men jeg føler også at jeg fikk en haug av tyskestudenter blikk med hat i ønene; Tyskere liker visstnok å ha kursene sine på tysk.. Ops.. !
Heldighvis har jeg allerede møtt en vedlig koselig jente som skal ta kurset sammen med meg, så jeg får henge meg litt på henne. Hun var glad for at kurset skulle gå på engelsk slik at hun får  forbedra engelsken sin. Håper det er fler som tenker sånn..

 Eller så får jeg ta med kake på Univesitetet i pausene , jeg har lært at tyskere alltid blir glad når de får kake! :)

 

2 thoughts on “Årets nobelpriser

  1. Hei, Vilde! Jeg skjønner du savner meg, siden du tror slekta mi er nobelprisvinnere! Hihi! Neida, men ekteparet heter Moser :)

    Det er gøy å lese det lille du skriver og jeg vil såå gjerne komme ned på tur til deg! Men nå er det nesten bare 3 måneder til masterinnlevering :O Jeg synes du skal fortsette å være på utveksling i februar, for da HAR jeg faktisk tid og jeg har store planer om å dra på tur ut av landet!

  2. Å herregud så fjern jeg er! haha! bytta til Moser nå – kanskje det er et hint om at du en gang burde få Nobelprisen?
    Hvordan går masterskrivinga? Du er flink som snart er ferdig!
    Planen min er jo som sagt å dra hjem til Jul, men ut i fra hvor mye tid dette kurset mitt tar og hvor mye jeg burde gjøre på masteroppgaven så skal du ikke se bort i fra at jeg fortsatt er her i ferburar! :P

    Håper alt står bra til hjemme!

Leave a comment